Chocolate Sprinkles

Just a tiny corner for my experimental cooking and sharing my passion for coffee and chocolate

Dutch Croquette November 28, 2007

Filed under: SWEETS & SAVORY — pinkytoes @ 10:45 am

    Ingredients:

      *  400gr minced beef or chicken – I personally prefer beef as it has more flavours
      *  small amount of button mushroom, sliced thinly
      *  2 pcs of garlic, chopped
      *  small bunch of parsley, finely chopped
      *  1 large onion, chopped
      *  1 cup
      *  300 gr of toasted breadcrumbs
      *  4 pcs of egg white

        Roux (filling) ingredients:
        *  80 gr of butter
        *  80 gr of flour
        *  3 cups of stock (amount may vary)
        *  ground white pepper, salt, nutmeg to taste

           Directions on how to make Roux:
          1.  Melt the butter in a pan and leave for a while until slightly brown. Add flour all at once and stir until completely mixed.
          2.  Keep them on low heat while adding stock/water bit by bit
          3.  Keep stirring until the mix is smooth and creamy. Set aside
          4.  On separate pan, melt butter then and cook onion & garlic, minced beef, mushroom and parsley
          5.  Mix roux and cooked beef together – add salt, pepper, nutmeg and grated cheese. (now this called ragout)
          6.  Refrigerate for a few hours so it would be easier to shape

            7.  Shape the ragout mixing into balls of 4cm diameter or long shape of 10 cm
            8.  Coat with flour, dip into whisked white eggs, then double coat it again with toasted breadcrumbs
            9.  Deep fry until light golden color. Set aside and drain on paper towel.

              The croquettes are best served hot with mustard dipping. Yummie!!!

               

              Apel Kurma Crisp October 22, 2007

              Filed under: BREAKFAST,SWEETS & SAVORY — pinkytoes @ 5:41 pm

              Bener-bener lagi banjir kurma minggu ini. Yang dirumah juga cinta skali dengan kurma dan makanan-makanan manis. Padahal banyak resep dessert yang musti panggang oven, untung yang satu ini gampang banget dan bisa dimasak dengan microwave. Jadilah dessert pertama tanpa oven dan sukses. Kurma itu memang dahsyat harumnya kalau dipanggang ya?

               

              Bahan Dasar:

              * 2 butir Granny Smith apel, kupas kulitnya, iris tipis

              * 2 cangkir kurma kering, rendam sebentar supaya lembut, buang bijinya

              * 1 sdm jahe segar, parut kasar

              * 1 sdm gula pasir  *resep asli pake brown sugar*

              * 2 cangkir oatmeal biasa

              * 1 cangkir cornflakes yang dihancurkan  – disini aku pakai raisin brans yang fiberous & agak manis

              * boleh ditambah biskuit yang dihancurkan – disini ditambah dengan coconut biscuits, jadi agak gurih juga

              * 1 cangkir kacang mede – cincang kasar  *bisa diganti walnut, pecans atau terserahlah*

              * 1 sdt bubuk kayu manis (ground cinnamon)

              * mentega

              Cara Memasak:

              1.) Cairkan mentega, campurkan dengan irisan apel, potongan kurma tanpa biji, jahe parut dan bubuk kayu manis. Nggak
                    perlu pake gula ya, kurmanya udah manis banget. Susun dalam wadah tahan panas. Jangan lupa oleskan mentega dulu
                    di dasarnya.

              2.) Dalam mangkuk terpisah, campurkan oatmeal, cornflakes yang dihancurkan, biskuit dan kacang mede, tambahkan
                    gula, bubuhkan kayu manis. Mentega dalam keadaan dingin, potong kasar atau bentuk kubus, campurkan ke dalam
                    mangkuk sampai merata. Lalu susun di atas potongan buah di wadah tahan panas.

              3.) Di resep asli dipanggang dalam oven selama 40 menit. Aku pakai microwave. Tutup dengan aluminium foil dan
                    panggang selama 10 menit saja sampai apel lembut. Buka foil, panggang lagi dengan setup heating dari atas & bawah
                   (combination mode) selama 10 menit…. atau sampai bikin seruangan harum kayu manis.

              ** Resep dimodifikasi dari Martha Stewart

               

              Pancake Kurma October 18, 2007

              Filed under: BREAKFAST,SWEETS & SAVORY — pinkytoes @ 1:54 am

               

              Pancake Kurma – cerita bisa dilihat disini

              Bahan Dasar:

              * 2 cup tepung terigu

              * 1/2 cup yoghurt tawar

              * 2 butir telur

              * 1 sdt gula pasir

              * unsalted butter

              * 1/2 sdt baking powder

              * 2 cup kurma  – bisa dikukus/dipanggang sebentar supaya lembut, buang bijinya

              Cara Masak:

              1.) Sudah pada tau kan cara ngadonin pancake? Kalo udah jadi, campurkan kurma ke dalam adonan

              2.) Panaskan wajan, tuangkan adonan ke dalam wajan. Saat hampir matang, taburkan sisa kurma di atas pancake.

                   Balik pancake supaya matang kedua sisinya.

              3.) Sesudah matang, pindahkan ke piring, letakkan seiris butter di atasnya supaya meleleh, dan siram dengan maple syrup

              ** Resep kreasiku

               

              Cauliflower Fritters August 3, 2007

              Filed under: SALAD & VEGGIES,SWEETS & SAVORY — pinkytoes @ 3:25 am

               

              Bakwan Bantal (Puffy Vegetable Fritters) July 2, 2007

              Filed under: SALAD & VEGGIES,SWEETS & SAVORY — pinkytoes @ 5:12 pm

              An all-time favorites since I always love Indonesian savories and Michael had grown to like the ‘Indian Baji’ while he was assigned in Delhi. I always use the same basic ingredients, but the fillings varies from whatever available in the fridge at that time…. bean sprouts, cabbage, carrots, corn kernels, spring onions, etc. Just experiment with any vegetables, it should be fun….

              Basic Ingredients:

              * Wheat flour (medium protein content between 10%-11.5%)

              * 2 fresh eggs, white only

              * Mixed veggies – as mentioned above, washed and sliced

              * a handful of fresh shrimps – shelled, deveined and mashed smoothly

              * spring onions thinly sliced

              * 3 cloves of garlic & shallots, all pounded smooth, sprinkle of ground white pepper & salt

              Cooking Directions:

              1.)  Mix wheat flour in a bowl, add water and whisk until smooth. Add egg white, mashed shrimp and whisk 
                     again until smooth. Add pounded garlic & shallots, ground white pepper, salt and itsy bitsy of maggie
                     block if you wish to add more taste. And itsy bitsy of baking powder for extra puffiness

              2.)  Mix in sliced spring onions & all the vegetables.
                     Ensure you use fresh oil, I prefer to use a bit of peanut oil as this seem to make the fritters have a nice
                     touch of light golden color

              3.)  Keep the stove on medium heat. Spread a paper towel to place the fritters and let the oil drain for a
                     while. Serve hot as snacks or tea munchies.

               

              Perkedel Isi (Stuffed Potato Cake) July 1, 2007

              Filed under: BEEF & LAMB,SWEETS & SAVORY — pinkytoes @ 4:30 pm

              Berhubung stock kentang masih banyak banget, gw udah rencana bikin perkedel rumahan yang biasa pake bawang goreng. Cuma perkedel kali ini agak dikombinasi dengan isiannya shepherd pie. Pernah bikin sih beberapa kali dan Mike suka banget.

              Bumbu Dasar:

              *  1/2 kg kentang, kupas & iris bulat supaya cepat matang saat digoreng

              *  Daging giling tanpa lemak

              *  Wortel iris kotak-kotak kecil, peterseli/daun bawang , kacang polong (*aku siy gak suka jadi gak pakai)

              *  Bw bombay besar & Bw putih, cincang kasar

              *  Lada hitam, garam, saus worchester/kecap inggris, gula sedikit, 3 sdm bawang goreng

              *  2 btr telur – pisahkan putihnya

              Caranya:

              1.)  Tumis bw bombay & bw putih sampai harum, masukkan wortel & kacang polong sampai empuk.
                     Sesudahnya masukkan daging cincang, masak sampai harum. Tambahkan merica, garam, peterseli,
                     saus worchester. Cicipi. Lalu sisihkan.

              2.)  Panaskan minyak di wajan dan goreng potongan kentang sampai berwarna kuning muda.
                    *Kentang yang di steam/direbus lebih susah untuk dibentuk & buyar kalau digoreng*

              3.)  Haluskan kentang di dalam mangkuk dengan garpu. Haluskan juga bawang goreng, campurkan ke
                     dalam kentang. Tambahkan garam, lada putih sedikit. Cicipi.

              4.) Pipihkan adonan kentang, isi dengan daging yang sudah dimasak. Bulatkan sampai daging tertutup
                    rata supaya tidak pecah saat digoreng. Celupkan ke dalam putih telur sebelum digoreng.

              5.)  Goreng sampai berwarna kuning keemasan. Angkat & tiriskan. 
                    

               

              Cornflakes Coated Banana Fritters (Pisang Goreng Cornflakes) June 14, 2007

              Filed under: SWEETS & SAVORY — pinkytoes @ 3:08 am

              Another kind of banana fritters. Just experimenting with cornflakes and a pinch of cinnamon powder which turned out quite beautifully crispy on the outside and soft buttery in the inside. Try it yourself 🙂

              Main Ingredients:

              *  5 pcs of ripe banana – slice into 2 or 3

              *  a handful of cornflakes, slightly pounded

              *  a handful of wheat flour (around 8% to 9% of protein content)

              *  1 egg white, whisk

              *  pinch of cinnamon powder & sugar to taste

              Directions:

              1.)  Mix flour, salt and water in a bowl until smooth then whisk in egg white

              2.)  Dip in banana slice into flour and then roll into a bed of cornflakes

              3.)  Cook in medium to high oil until the color turns slightly honey gold

              4.)  Place the fritters on a napkin spread to absorb oil

              5.)  Serve hot topped with sprinkle of icing sugar or chocolate syrup